1952 NSU Konsul 1
Specificaties
-
Bouwjaar1952
-
Vermogen17,4 PK
Gevonden in een garage in Duitsland na vele jaren geleden rijdend te zijn weggezet, is deze NSU Konsul 1 uiteindelijk in Nederland terecht gekomen. De NSU Konsul is in Nederland vrij onbekend. De reden daarvoor is dat dit in de jaren vijftig het dure topmodel van NSU was. De Konsul is er in twee uitvoeringen: de 1, een 346 cc één cilinder kopklepper, en de 2, een één cilinder kopklepper met 497 cc inhoud. Deze Konsul 1 is volgens het typeplaatje van bouwjaar 1953 en heeft een Steib S500 zijspan. De combinatie is in Concoursstaat gerestaureerd door de specialisten van Classic Bike Garage uit Ermelo
Productie jaren : 1951-1953
Aantal : 8.200 stuks
Motor : Lucht gekoelde 1 cil. 4 takt kopklepper, 346 cc
Vermogen: 17,4 PK
Topsnelheid: 110 km/uur
Transmissie: 4 voetsversnellingen via ketting
Remmen: Twee halve trommels
Smering: Dry Sump met tandwielpomp
Gewicht: 190 kg
De NSU Konsul 1 met Steib S500 zijspan staat inmiddels in Bruinisse. Uiteindelijk zijn er na een langdurige volledige body off restauratie nog een aantal “last minute” aanpassingen gedaan omdat tijdens het proefrijden nog een paar verbeterpunten naar voren kwamen. Zo is ondermeer de overbrengverhouding van de motor naar de versnellingsbak aangepast waardoor de zijspancombinatie meer trekkracht heeft gekregen.
Het volledige restauratieverslag is te lezen op de site van Classic Bike Garage.