1955 Ford Thunderbird
Specificaties
-
Bouwjaar1955
-
MotorV 8 OHV 292 cu. In. (4778 cm3)
-
Vermogen196 PK
Ford’s allerbelangrijkste nieuws in 1955 was de introductie van de 2-zitter Thunderbird. De nieuwe V-8 aangedreven bird werd als een sportieve concurrent van de Chevrolet Corvette gezien. Hij had echter véél meer luxe en was een volwaardige Ford met veel meer motorvermogen dan de Corvette. Het eerste jaar (1955) werden er niet minder dan 16.155 stuks van geproduceerd. De introductie prijs was $2.695 US dollar, 5 dollar minder dan de 1955 Corvette.
Meer dan 5.000 namen werden overwogen voor de “brand new” Thunderbird, inclusief Hep Cat, Beaver, Runabout en El Tigre. De Ford ontwerper Alden Giberson kwam echter met de naam Thunderbird, gebaseerd op de legende van The South West.
De eerste Thunderbird rolde van de lopende band op 9 september 1954 en werd aangekondigd als de nieuwe sportwagen van Ford. De auto ging vanaf 22 oktober 1954 in de verkoop. De eerste 10 dagen werden er meer dan 3.500 stuks van verkocht. Motor Trend noemde de Thunderbird één van de 6 mooiste auto’s van 1955! De auto is maar 2 jaar als tweezitter geproduceerd, daarna werd de Thunderbird een vierzitter.
Productie aantal: 16.155 stuks
Productiejaren: 1955 – 1957
Fabriek: Dearborn, MI (USA)
Afmetingen (L x B x H): 4,45 x 1,78 x 1,42 m
Wielbasis: 2.590 mm
Massa: 1.351 kg
Door de véél hogere verkoopcijfers van de Thunderbird dan die van de Chevrolet Corvette C 1, zijn ze bij Chevrolet in de tegenaanval gegaan met de introductie van de zéér sterke C2, deze had veel meer vermogen (300 PK), en ging de hernieuwde strijd aan met Ford. Je kunt misschien wel zeggen dat als Ford de Thunderbird niet had geïntroduceerd, Chevrolet het Corvette programma had stop gezet!
Na de oorlog keerde veel Amerikaanse soldaten terug vanuit Europa, vele namen souvenirs mee, waaronder ook veel auto’s. Die hadden hele andere modellijnen dan de Amerikaanse auto’s. Deze Ford Thunderbird is een uitvloeisels van al deze invloeden en is een zéér Europees ogend model uit de midden jaren ’50.