1955 Messerschmitt KR 200 Kabrio

Specificaties

  • Bouwjaar
    1955
  • Motor
    1 cil Fichtel&Sachs 2-takt 191 cc
  • Vermogen
    11 PK

De Messerschmitt KR 200, ook wel Kabinenroller (Cabine scooter) genaamd, was een driewieler ontworpen door de Vliegtuig ingenieur Fritz Fend, welke werd geproduceerd bij de Duitse vliegtuig fabrikant Messerschmitt van 1955 t/m 1964. Messeschmitt mocht na de 2de Wereldoorlog tijdelijk geen vliegtuigen bouwen en zocht z’n heil producties van andere transportmiddelen. In 1952 vroeg Fritz Fend aan Messerschmitt of ze zijn cabine scooter  in productie wilde nemen, dit idee kwam voort uit een invalidekarretje!

Het begon met de KR 175, welke werd opgevolgd in 1955 door de KR 200. Dit betekende bijna een volledig nieuw design, aandrijving, motor en schokdempers. Ook de bandenmaten werden verbeterd, dan wel vergroot. In 1956 mocht Messerschmitt weer vliegtuigen gaan bouwen en verloor hierdoor interesse in de mini auto’s van Fend. Messerschmitt verkocht de fabriek in Regenburg aan Fend, die samen met remmenfabrikant Valentin Knott de firma Fahrzeug/ und Maschinebau GmbH Regenburg (FMR) oprichtte, alle latere modellen hebben dan ook het logo van FMR op de auto staan.

Productie aantal: 40.000 stuks (12.000 stuks in 1955)

Productiejaren: 1955-1964

Fabriek: Regenburg (D)

Afmetingen (L x B x H): 2,82 x 1,22 x 1,20 m

Wielbasis: 2,03 meter

Transmissie: Handgeschakelde 4-bak

Gewicht: 229,5 kg

Om de auto achteruit te laten rijden moet de auto eest met het contactsleuteltje worden uitgezet. Vervolgens start je de motor door sleutel verder in te drukken, waardoor de startmotor de andere kant op gaat lopen! Vervolgens kun je 4 versnellingen achteruit rijden. Er is wel eens gezegd dat auto harder achteruit dan vooruit kon rijden door de betere stroomlijn! De auto had een topsnelheid van 90 km/h.

Dit exemplaar is in 1955 geregistreerd in Londen (UK). In 2007 is de auto zwaar gehavend, en als een “basket case” (auto was in verre staat van ontbinding) gekocht en gerestaureerd door Tim Brooks uit Devon. De restauratie heeft 6 jaar in beslag genomen. In 2013 won deze top gerestaureerde auto de 1ste prijs bij de “English Riviera” Car show in Engeland.

Stuur ons een bericht

modal op de assortiment detailpagina`s