1966 Ferrari 330 2+2 serie 2
Specificaties
-
Bouwjaar1963-1968
-
Motor4.0 liter V12
-
Vermogen300 PK
-
Productie aantalSerie 2 455 stuks (totaal 1085)
-
Topsnelheid245 km/uur
Als opvolger van Ferrari’s eerste serie geproduceerde en uiterst succesvolle 2+2, was de 330 GT een belangrijke auto voor het merk. De 330 GT 2+2 onderscheidt zich ten opzichte van de 250 GT 2+2 door een langere wielbasis, een gescheiden remsysteem, verstelbare Koni schokdempers, een ruimer interieur en een volledig nieuw ontworpen Pininfarina-carrosserie, getekend door de beroemde Amerikaan van Nederlandse ouders Tom Tjaarda. Dit is een auto uit de 2de serie, herkenbaar aan de enkele koplampen en aangepaste voorkant, zoals die ook op de 275 GTS toegepast werd.
Een ander belangrijk punt van verschil ten opzichte van zijn voorganger is de volledig nieuw ontworpen 4.0 liter V 12. Deze type 209 motor verving de beroemde Colombo V12 die in de 400 Superamerica aan het einde van zijn ontwikkelingspotentieel was gekomen. De nieuwe V12 kreeg onder andere een grotere afstand tussen de cilinders voor betere koeling en de mogelijkheid om de cilinderinhoud verder te laten toenemen. De 330 serie 2 heeft ook een volledig gesynchroniseerde 5-versnellingsbak. De motor wordt gevoed door drie dubbele Weber carburateurs en levert 300 PK met een indrukwekkende hoeveelheid trekkracht die vrijwel permanent aanwezig is. Dat stelt de 330 GT zelfs vandaag de dag nog in staat om indrukwekkende prestaties neer te zetten. Het afleggen van lange afstanden op hoge snelheden is daarmee een fantastische beleving en dit is ook precies waarvoor deze GT ontwikkeld is.